Колектори більше не можуть приїздити до боржника на роботу Вчора о 09:09 144
Національний банк України встановив додаткові вимоги щодо етичної поведінки при врегулюванні простроченої заборгованості. Відтепер у разі наявності простроченої заборгованості колектори не зможуть завітати на роботу до боржника. Про що саме йдеться та що змінилося, читайте далі.
Про нововведення повідомили у пресс-службі НБУ.
НБУ розробили додаткові вимоги щодо етичної поведінки
Мета новоухваленого документа — захист прав споживачів та інших осіб через забезпечення відповідального ставлення з боку кредитодавця, нового кредитора чи колектора.
Як повідомили в НБУ, попри те, що в Україні понад рік тому ухвалили Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» («колекторський закон»), Національний банк продовжує отримувати звернення від споживачів щодо дій фінансових установ та колекторських компаній. Крім того, питання врегулювання простроченої заборгованості визнали найпоширенішим з-поміж звернень клієнтів небанківських фінустанов.
Для підсилення та однозначного трактування норм «колекторського закону» спільно з учасниками ринку фахівці НБУ розробили додаткові вимоги щодо етичної поведінки.
Зокрема, мова йде про окремі процедурні питання:
- Заборонили отримувати згоду споживача на обробку даних його телефонного довідника та журналу дзвінків з метою врегулювання простроченої заборгованості.
Водночас споживачі чи інші особи мають право фіксувати неправомірну взаємодію. Таку інформацію вони можуть передати до Національного банку, вона може бути використана під час перевірки дотримання вимог щодо етичної поведінки.
- Врегулювали питання передачі даних третіх осіб, які не є поручителями, майновими поручителями або спадкоємцями. Якщо споживач надає персональні дані третіх осіб, зокрема близьких осіб, це не означає їхню безпосередню згоду на взаємодію. Вони мають надати такий дозвіл самостійно.
- Уточнили норми щодо особистих зустрічей зі споживачем чи іншими особами. Такі зустрічі мають відбуватися добровільно після отримання окремої згоди на проведення кожної такої зустрічі. Зустрічатися за місцем роботи — заборонено.
- Заборонили низку некоректних практик, які були виявлені Національним банком у процесі розгляду звернень громадян.
Ці та інші вимоги набули чинності з 5 серпня 2022 року.
Раніше
19 березня 2021 року в Україні ухвалили Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості». Документ почав діяти з 14 липня 2021 року.
З дня введення в дію Закону України найбільший відсоток звернень до Національного банку з питань врегулювання простроченої заборгованості зафіксували щодо роботи саме небанківських фінустанов, які мають право надавати споживчі кредити.
У другому кварталі 2022 року звернення через порушення вимог щодо етичної поведінки становлять більше третини всіх звернень щодо діяльності таких фінустанов.
Дуже незначний відсоток таких звернень у НБУ отримали щодо діяльності банків, за якими також практично не зафіксували практики застосування нецивілізованих методів врегулювання простроченої заборгованості.
У зв’язку з цим банки зобов'язали узгодити свою діяльність із зазначеною постановою упродовж трьох місяців, небанківські фінустанови та колекторів — упродовж двох.
Коментарі